DET MED SMÅT

Sådan foregår det, når du lejer et sommerhus hos Jacobsen

Jacobsen er formidler

Vi har ingen lejebetingelser, det er nemlig ikke Jacobsen du lejer af. Vi formidler blot dit ønske om at leje sommerhuset til det udlejningsbureau, der står for huset. Herefter klarer bureauet resten, fra betaling og udsendelse af lejebevis over nøgleudlevering til slutafregning. På vores forside kan du se, hvilke bureauer vi samarbejder med.

Helt uden lejebetingelser slipper du naturligvis ikke. På det enkelte hus er der et link til det pågældende bureaus lejebetingelser. Når du booker sommerhuset, skal du samtidig acceptere disse.

Ansvar og priser

Har Jacobsen så ikke noget ansvar? Jo da, men ikke for selve sommerhuset. Det er jo ikke os, der farer rundt i sommerlandet og checker husene. Vi kender dem slet ikke! I princippet er vi kun ansvarlige for at vise de data vi får fra bureauerne. Det lyder måske ikke af meget, men det er faktisk noget af et arbejde at hente data i forskellige formater fra så mange kilder og få dem præsenteret pænt, så du også har lyst til at booke hos os. Selvom Jacobsen er gammel programmør, vil han ikke løbe fra, at der en sjælden gang imellem er kludder med hans eget IT, så der vises forkerte priser eller andre oplysninger på huset. Det er hans ansvar! Mener du at have fundet huset billigere et andet sted, så henvend dig trygt til os alligevel, det ordner vi. Er prisen hos os lavere, betaler du den, medmindre det er en åbenlys fejl. Jacobsen løber altså ikke fra sit ansvar, hvis han har kludret i det. Det gælder naturligvis også, hvis der har været fejl i vores rådgivning.

Ombooking og aflysning

Som nævnt er det lejebetingelserne for det pågældende udlejningsbureau, der gælder for din lejeaftale. Naturligvis har alle bureauerne forskellige betingelser, ellers ville det jo være for nemt, men bare rolig: Det har vi styr på. Skal der ændres noget, henvender du dig bare til os. Vi er kendt for en god og hurtig service.

Reklamationer

Svarer sommerhuset ikke til dine forventninger, bedes du først henvende dig hos det lokale udlejningsbureau, dér hvor du har hentet nøglen. Løser de ikke problemet indenfor en rimelig tid, ser vi gerne, hvad vi kan gøre. Men husk lige, at vi hverken har forårsaget problemet eller har ansvaret for det. Vi anstrenger os for at hjælpe dig og finde en løsning, men det er altså ikke os du skal svine til på Trustpilot bagefter, hvis du stadig er utilfreds.

Er det derimod os der har klokket i det, så står vi også på mål for det og erstatter dig, hvad du med rimelighed kan forvente og måske endda lidt mere, så det ikke bliver en øv-oplevelse for dig. Jacobsen kan faktisk være ret storsindet, når det tager ham.

Er det gået helt i hårdknude med bureaet, så kan du mod et beskedent gebyr klage til Ankenævnet for Feriehusudlejning. Vær dog forberedt på, at der kan gå adskillige måneder inden din sag afgøres og at det ikke nødvendigvis bliver med det udfald, du havde håbet på. Det er som regel bedre at søge en mindelig løsning, hvor begge parter giver sig lidt. Vi medvirker som sagt gerne og har gennem årene samlet mange erfaringer om, hvad der er rimeligt.

Når du søger efter et sommerhus hos Jacobsen

Vi er jo en slags søgemaskine og fungerer i princippet som Google, der bruger en lang række parametre til at afgøre, hvilke sider, der passer bedst med din søgning. I lovgivningen betegnes vi som en onlinemarkedsplads og ifølge Forbrugeraftalelovens §8a er vi forpligtet til at informere dig om de vigtigste parametre for rangordningen af de tilbud, som du præsenteres for som følge af en søgning, og den relative betydning af disse parametre i forhold til andre parametre.

Rækkefølgen i vores søgeresultat

Søgealgoritmen er hjertet i vores it-system. Vi bruger en masse krudt på at sikre, at du hurtigt finder dit drømmehus. Derfor kan vi ikke afsløre alle fabrikshemmelighederne, kun de store linjer - vores konkurrenter læser jo med! Først og fremmest skal du dog vide, at størrelsen af den provision, vi får fra udlejningsbureauet på ingen måde spiller ind. Vi kigger alene på parametre, der må antages at være vigtige for vores kunder og deler disse ind i tre grupper:

Kundetilfredshed

Som kunde hos Jacobsen har du stor indflydelse på, hvor husene placeres i søgeresultatet. Du skal blot udfylde vores spørgeskema, når ferien er slut. Samlet set er kundernes tilfredshed med sommerhuset, feriestedet og udlejningsbureauet faktisk den vigtigste faktor i vores algoritme.

Sommerhusets egenskaber

Meget vigtig er også sommerhusets egenskaber, fx afstand til havet, byggeår, antal bade- og soveværelser og faciliteter som spa, pool, sauna og ladestander. Selve lejeprisen, herunder om rengøring, vand eller strøm er med i prisen, er den vigtigste parameter i denne kategori. Jo mere du får for pengene desto højere oppe i søgeresultatet vises huset.

Datakvalitet

En god præsentation af huset er også vigtig. Derfor kigger vi af og til, ud fra stikprøver, på de data vi får fra udlejningsbureauerne. Først og fremmest om billederne er gode og tilstrækkelige til at give et godt indtryk af huset. Dernæst om husbeskrivelsen blot er en autogenereret tekst, der opremser alle de ting, der er i huset eller om der faktisk er én person, der har gjort sige umage med at beskrive huset og lave en god grundplan.

Søgning med sortering efter dit valg

Vi kalder vores rangordning for "Best Match", men du kan naturligvis vælge at sortere efter pris, afstand til havet eller en anden af de muligheder vi tilbyder. Har flere huse samme pris eller samme afstand til havet, anvender vi "Best Match" som sekundært kriterium til at bestemme rækkefølgen af disse huse.

Særligt omkring anmeldelser

Med den store vægt kundetilfredsheden har i vores søgealgoritme, er det særligt vigtigt, at du kan stole på anmeldelserne. Alene kunder, der har booket et sommerhus får mulighed for at anmelde det. Uanset hvor glade eller skuffede de er, kommer deres anmeldelse med på vores side. Vi viser altså kun ægte anmeldelser og fejer ikke noget ind under gulvtæppet.

Anmeldelser fra samarbejdspartnere

Det tager meget lang tid at få anmeldelser af alle husene. Da Jacobsen er ny på det danske marked, har vi valgt en lille smutvej. På siden Om Jacobsen har du måske læst, at den store tyske feriehusportal fejo.dk hører med til "koncernen". Her er der tusindvis af anmeldelser, opnået på samme måde som netop beskrevet. Dem oversætter vi til dansk med Google Translate og bruger dem så på Jacobsen.

Endvidere har vi et samarbejde med udvalgte udlejningsbureauer om at modtage anmeldelser fra deres kunder og vise dem på vores side. Vi sikrer os naturligvis, at de har samme seriøsitet omkring anmelder som os selv. Du kan altid se, hvilke anmeldelser der kommer fra vores kunder og hvilke der kommer fra vores samarbejdspartnere.

til toppen